新規登録

この記事は下書きです。アクセスするログインしてください。

2022.11.04
Essay

ある模型の生涯

Life of a Model

アンドリュー・コバック(オフィス・コバック) Andrew Kovacs(Office Kovacs)

「新建築社 青山ハウス」で保管していた模型作品「Proposal for Collective Living II (Homage to Sir John Soane)」(通称「CHICAGO MODEL」)を修復し、瀬戸内国際芸術祭2022の開催に合わせ、「新建築社 小豆島ハウス」へ移設しました。本記事では、模型を制作し、東京大学の学生と共に修復を手掛けたアンドリュー・コバック氏に、作品のコンセプトや修復・移設の経緯について解説いただきました。原文と共に掲載します。修復・移設の過程を収めた動画も合わせてご覧ください。(編)

建築の模型は一般的に、完成直後からその存在価値を失い始める。時として模型は特定の目的のためにつくられ、制作後はその目的のための生涯を過ごす。時として模型は保存あるいは蒐集の対象となり、博物館やデスクの上、保管庫に収められて生涯を過ごす。しかし多くの場合、模型はその役割を終えると廃棄され、あるいは再利用される。
In architecture, a model generally starts to deteriorate after it is completed. Sometimes models are produced for special purposes and have special lives afterwards. At times, models are saved and / or collected and live in museums and on desks and storage cabinets. But most times, models are discarded or recycled after they have served their purpose.


「Proposal for Collective Living II (Homage to Sir John Soane)」(通称「CHICAGO MODEL」)は、シカゴ建築ビエンナーレ2017「新たな歴史をつくる」展のためにつくられたfig.1。「CHICAGO MODEL」は建築家ジョン・ソーン卿の作品を参照し、建築から建築をつくるために、シカゴ建築ビエンナーレの会場「台座の間」の空間の構成とコンテクストを通して素材をリミックスしている。
「CHICAGO MODEL」を構築する手法は、蒐集と創作の間を揺れ動く。そこでは、物理的な世界で発見されたコレクションが、新たな人類の居住環境の形式を構築するために用いられる。
ジョン・ソーン卿は建築の分野を代表するマッド・サイエンティストのひとりで、現実を超越した世界の創造者であり、稀代の建築蒐集家であったソーン卿は、彼のスタジオ兼自宅「Sir John Soane’s Museum」(『a+u』1505)にて、彼が集めた絵画や彫刻、建築模型、ドローイングなどを過剰なほどの密度で展示している。。ソーン卿の自邸、博物館、そしてコレクションは、「CHICAGO MODEL」の構築を通し、現代の手法で改めてイメージするコンセプトの枠組みをもたらした。ソーン卿の世界がもたらしたものは、世界から素材を蒐集し、新たなものをかたちづくるためにそれらを用いていくうえでの、建築的なコンセプトのアリバイであった。
「CHICAGO MODEL」はソーン卿の世界を反転している。私的な世界ではなく、共同体的な空間をつくり出すために、内を外としてイメージし、住宅は都市へと拡大され、蒐集したコレクションを、単に眺められる存在とは対極の居住されるものとしてイメージしている。
“Proposal for Collective Living Ⅱ(Homage to Sir John Soane)”(”CHICAGO MODEL”) was produced for the 2017 Chicago Architecture Biennial, Make New Historyfig.1. “CHICAGO MODEL” referenced the work of the architect Sir John Soane and through the format and context of the Chicago Architecture Biennial’s Room of Plinths remixed this reference material to make architecture from architecture.
The methodology of the construction of “CHICAGO MODEL” oscillated between collection and production, where objects found in the physical world were used to construct a model that was a proposal for a new form of human habitation, a Proposal for Collective Living.
Sir John Soane is one of architecture’s original mad scientists – a creator of otherworldly world’s, and an extreme architectural collectorAt his studio and home, “Sir John Soane’s Museum”(『a+u』1505), Sir John Soane exhibits an excessive density of paintings, sculptures, architectural models, and drawings that he has collected.. The home, museum and collection of Soane provided a conceptual framework that was reimagined in a contemporary way through the construction of “CHICAGO MODEL”. Soane provided a conceptual architectural alibi to collect material in the world and use it to shape a new one.
“CHICAGO MODEL” turns Soane inside out – imagining interior as exterior and a home scaled up to be a city to create a space that is devoted to a collective instead of an individual. “CHICAGO MODEL” imagines a collection of objects as being inhabited as opposed to just viewed.



「CHICAGO MODEL」の生涯は、2017年にカリフォルニア州ロサンゼルスで始まった。3人の手によって、組み立てられた模型にさらに模型を付け加え続け、3カ月をかけて組み上げられた。模型はフリースタイルでつくられ、つくり手がそれぞれに断片や集塊をつくり、全体の広がりの中に割り当てられた目に見えないマスを埋めるために、それらをひとつにまとめていくやり方は、あたかもゲームのようであった。模型づくりには、切断、計測、接着、組み立て、塗装といった、一般的な建築模型の制作技術を用いている。そしてこれらの一般的な技術は、ファウンド・オブジェクトの蒐集、コラージュ、つくり変えと組み合わせられ、模型全体の量塊を構成する断片をつくり出していく。フリースタイルの模型づくりは、ファウンド・オブジェクトを選び出し、そのスケール、形態、量感、ありのままの姿を、そのほかの魅力的で建築的な特性と共に、物理的な模型の形式の中で増幅していくために、それらをつくり変えることに始まる。物質的な集塊や断片がそれぞれのつくり手によって組み立てられ、模型のベースに組み込まれ、割り当てられたヴォリュームを埋めるため、さらに集塊や断片を付け加えながら、最終的に組み上げられていく。この方法は、選び出されたファウンド・オブジェクトに新たな生命をもたらし、模型を構築していく中でのつくり変えを通して、それらを効果的に保存する。この効果は、その存在もまたひとつのコレクションと考えられる、模型の量塊の全体的な組み合わせを通して強められていく。
The Life of “CHICAGO MODEL” began in Los Angeles, California in 2017. “CHICAGO MODEL” was constructed over a three month period with three people continuously adding to the assembly of the model. The model was produced in a “freestyle” manner, almost like a game where model makers each constructed fragments and chunks that were then added together to fill the invisible mass allotted by the dimensions. Freestyle model making consisted of using traditional architecture model making techniques such as cutting with a blade, measuring, gluing, assembling, painting, etc. These traditional techniques are then combined with collecting, collaging and altering found objects to create fragments that create the overall mass of the model. Freestyle model making starts with a found object and altering it in some capacity to amplify its scale, form, mass, literalness, along with other appealing architectural qualities in a physical model form. Physical chunks and fragments are constructed by each model maker and assembled on the base of the model and eventually built up while attaching other chunks and fragments to fill the allotted volume. This method of model making brings the selected found object to a new life, effectively conserving found objects through alteration in the model making process. This is amplified through the overall assembly of the mass of the model, which can also be thought of as a collection.


模型が構成されていくプロセスを記録したドキュメント映像が、フィル・ドノヒューによって制作された。映像は「ある模型の生涯(Life of a Model)」fig.2と題され、模型の中に置かれた小さな液晶のスクリーンで繰り返し上映された。模型の中のスクリーンは、模型の住民に向けて、自分たちの環境がどのように構築されたかについての映像を流し続ける、巨大なジャンボトロンのような存在であった。
A film was produced by Phil Donohue that documented the process of the construction of the model. The film was titled Life of a Modelfig.2 and played on loop on a small LED screen that once placed in the model, at scale appeared like a massive Jumbotron broadcasting to the model’s residence how their surroundings were constructed.


「CHICAGO MODEL」は2017年9月16日から2018年1月7日まで、シカゴ建築ビエンナーレの「台座の間」に展示された。当初は想定していなかったが、会期を終えた模型は、イリノイ州シカゴから東京の「新建築社 青山ハウス」に運ばれた。そしてまた想定外の手違いにより、模型は断片や集塊、小さなパーツや部材の状態で到着した。東京で荷物が解かれた時、模型はあたかも破壊されたかのごとくであった。『a+u』の編集スタッフは、到着した梱包に収められていたすべてのパーツを注意深く取り出し、記録したfig.3fig.4。はるかロサンゼルスでその画像を見た時の衝撃は、航空機の事故調査の現場写真を見た時の感覚に近いものであった。「CHICAGO MODEL」は数千の部材で組み立てられていたが、その生命が危機的な状況にあることは明らかであった。組み直し、修復する計画が立てられたが、新型コロナウイルスの世界的な流行が猛威を振るい、地球規模でのロックダウンに至ったことで、「CHICAGO MODEL」の生命の先行きは一段と不透明なものになった。
“CHICAGO MODEL” was displayed in the Room of Plinths at the Chicago Architecture Biennial from September 16th, 2017 to January 7th, 2018. Afterwards, while not originally anticipated, the model was shipped from Chicago, Illinois to the Shinkenchiku-Sha Aoyama House in Tokyo, Japan. Also not originally anticipated was the unknown complications that led “CHICAGO MODEL” to arrive in unintended fragments, chunks and small parts and pieces. When the shipping crate was opened in Tokyo the model appeared wrecked. The editorial staff at 『a+u』 magazine meticulously unpacked and documented all the parts that arrived in the cratefig.3fig.4. Viewing the images afar in Los Angeles the sensation was similar to viewing images of an airplane crash investigation site. “CHICAGO MODEL” had been constructed out of thousands of pieces and it was clear that the life of “CHICAGO MODEL” was in a precarious situation. Despite a plan being hatched to reconstruct and repair, the precarity of the life of “CHICAGO MODEL” was amplified as the Covid-19 pandemic raged and led to global lockdowns.


2022年、世界的な旅行制限が緩和されるなかで、模型を修復するための新たな計画が策定された。2022年7月下旬、「CHICAGO MODEL」は東京大学のSEKISUI HOUSE – KUMA LABで再び組み立てられ、オリジナルの状態に修復されたfig.5。東京で梱包から取り出された時、模型は完全に集塊と断片の状態であった。いくつかの断片はベースに組み込まれていたが、ほとんどすべての断片が外れていた。加えてそこには、バラバラになった大量の小さな部材やパーツがあった。これらのパーツのあるものは人物模型やランドスケープ模型の一部で、またあるものは模型のそれ以外の部分を構成していた。特に重要なファウンド・オブジェクトの中で、大きく損傷したり修復不能なほどに破壊されたものはなかった。
最初に模型を組み立てた時点では、図面はまったく描かれなかった。フリースタイルで制作された模型そのものが、映像や数多くの写真、さらに2次元のスキャンという、これまでとは異なる記録の手段を必要としていた。ロサンゼルスとシカゴで撮られた模型の写真は、東京で模型を構築するうえで不可欠のものとなった。手がかりを見つけ出し、模型をオリジナルの状態に再構築することを可能にしたのは、これらの写真であった。剥げた塗装を塗り直し、歪みを直すなど、多少の補修が加えられた。組み立て直していく中で、模型のどこにあったかが明らかにならなかったのは、届けられた無数の部材の中の、ほんの数個であった。東京大学で再構築され、修復された模型は、小豆島の「新建築社 小豆島ハウス」に運ばれた。「CHICAGO MODEL」は瀬戸内国際芸術祭2022の一環として展示され、新たなかたちで模型とソーン卿との繋がりに再び光を当てているfig.6
In 2022 with global travel restrictions easing, a new plan was made to repair the model. In the second half of July 2022, “CHICAGO MODEL” was repaired and reconstructed to its original state at the Sekisui House – Kuma Lab at the University of Tokyofig.5. When taken fully out of the crate in Tokyo, the status of the model was revealed to be in chunks and fragments. Some fragments were still attached to the base, but almost all other fragments were not attached. In addition, there was a large quantity of small loose pieces and parts. Some of these parts consisted of scale figures and landscape model parts, but other parts belonged to other compositions in the model. Almost no singular found objects were badly damaged or broken beyond repair. At the time of the original construction of the model, no drawings were produced. The model itself through its freestyle model process demanded new forms of representation that consisted of the film, hundreds of photographs as well as 2-d scans. The photographs of the model in Los Angeles and Chicago became integral to the reconstruction of the model in Tokyo. It was these photos that allowed us to be detectives and reconstruct the model to its original state. Additional repairs included paint touch ups and re-leveling. Only a small handful of pieces that arrived in the crate were not located on the model during the reconstruction. After the model was repaired and reconstructed at the University of Tokyo it was then transported to Shinkenchiku-Sha Shodoshima House on Shodoshima Island. “CHICAGO MODEL” was displayed as part of the Setouchi Triennial re-igniting the model’s relationship to Soane in a new wayfig.6.


「新建築社 小豆島ハウス」は、息を飲むほどに美しい古民家の再生である。設計者の砂木は、建築に局所的に手を加えていく手法をとり、古い住宅に秘められた伝統的な美しさを現代に明らかにし、称賛すると共に、洗練された現代の感性を加え、歴史と今あるものへの意識の間に、新たな共生の関係をつくり出している。ソーン卿の自邸のように、「新建築社 小豆島ハウス」は現代の建築の実践と展示の場となり、そしてまたソーン卿の自邸のように、博物館と建築的な試みのための実験の場として住宅を強めている。「CHICAGO MODEL」の生涯は、このコンテクストの中で今も続く。「CHICAGO MODEL」は数奇な物語を生き、コンセプト上のモデルとして、ジョン・ソーン卿の自邸と博物館、コレクションを拠り所に、ファウンド・オブジェクトによる模型の構築を通して、個と公、歴史と現在の間に位置する建築を提示している。「CHICAGO MODEL」は「新建築社 小豆島ハウス」に理想の住み処を見出し、小豆島の満ち足りた環境に生きている。
The Shodoshima House, is a brilliantly beautiful rehabilitation of an abandoned house. The architects Sunaki have deployed a strategy of micro architectural incisions that reveal and celebrate moments of the traditional aesthetic latent in the abandoned house with additions of a refined contemporary sensibility that creates a new symbiotic relationship between history and attitudes towards a contemporary present. The Shodoshima House like Soane’s House becomes a contemporary location of architecture practice and exhibition and like Soane’s House amplifies the house as a museum and laboratory for architecture experimentation. The life of “CHICAGO MODEL” continues in this context. “CHICAGO MODEL” has had a unique life story and as a conceptual model it is an architecture proposal that references the home, museum and collection of Sir John Soane and proposes an architecture that is between the individual and public, history and the present through the construction of a model of found objects. “CHICAGO MODEL” has found an ideal home in Shodoshima House and could not be in a more perfect setting on Shodoshima Island.

(翻訳:中田雅章)

アンドリュー・コバック

シラキュース大学で学士(建築)、プリンストン大学で修士(建築)取得/REX、OMA、アトリエワンなどに勤務したのち、オフィス・コバック設立

アンドリュー・コバック
アート
デザイン
展覧会
美術館
続きを読む

シカゴ建築ビエンナーレでの「CHICAGO MODEL」の展示風景。/提供:オフィス・コバック

"CHICAGO MODEL". Installation view at the Chicago Architecture Biennial/Photo by Office Kovacs

「ある模型の生涯(Life of a Model)」のスチル写真。/制作:フィル・ドノヒュー

"Life of a Model" Film stills./fillmed by Phil Donohue

「新建築社 青山ハウス」に到着した「CHICAGO MODEL」の記録写真。/撮影:a+u編集部

Photograph documenting the arrival of "CHICAGO MODEL" at Shinkenchiku-sha Aoyama House/Photo by A+U Editorial department

「新建築社 青山ハウス」に到着した「CHICAGO MODEL」の記録写真。/撮影:a+u編集部

Photograph documenting the arrival of "CHICAGO MODEL" at Shinkenchiku-Sha Aoyama House/Photo by A+U Editorial departmente

東京大学で修復された「CHICAGO MODEL」。/提供:オフィス・コバック

"CHICAGO MODEL" repaired at the University of Tokyo./Photo by Office Kovacs

「新建築社 小豆島ハウス」で展示される「CHICAGO MODEL」。/撮影:フィル・ドノヒュー

"CHICAGO MODEL" on display at Shinkenchiku-Sha Shodoshima House. / Photo by Phil Donohue

fig. 6

fig. 1 (拡大)

fig. 2